Tillbaka till Vad gör vi

Scout

I scout kan du vara med från det att du är sju år och så länge du har lust. En del slutar aldrig att vara scout. I scout lär vi oss till exempel att va rädda om vår natur och om varandra. Vi åker också på läger, har hajker och spårningar och annat skoj. IMG_0344 (Small)

Kontakt

Om du vill veta mer kan du kontakta den som är ansvarig för respektive scoutgren.
Klicka på Scoutgrenen nedan.

Information från föräldramöte

Här kommer lite information från föräldramötet inför vårterminen 2023:

• För vårens program- se separata sidor för spårare samt upptäckare.
  • Det finns möjlighet att under våren göra en lägerbålsfilt att sätta sina märken mm på samt ha på kvällarna på lägret. För detta krävs en filt (ej fleece) som vi kommer trycka scouternas namn på. När vi tillverkar filtarna vill vi gärna ha några föräldrar som hjälper till.
  • Under våren kommer vi även besöka brandstationen i Karlstad, denna gång behöver vi hjälp med skjuts.
  • Vi avslutar våren med scoutläger där spårare stannar 2 nätter och upptäckare 4 nätter. Mer info kommer.
  • Vi kan behöva hjälp med de barn som behöver mer stöd, vi hör i sådana fall av oss till er föräldrar och tar en dialog.
  • Medlemsavgift är 150 kr samt skjorthyra 100 kr för upptäckare. Vi kommer skicka med inbetalningskort under terminen.
  • Vill ni stötta oss och hjälpa till att hålla nere avgifter finns det möjlighet att köpa sitt toalett- samt hushållspapper i kyrkan. Självplock och betalning via Swish. Ni kan även lämna er pant i kyrkan om ni vill.
  • Föräldrafika- det finns möjlighet att stanna kvar och fika i kyrkan under tiden det är scout. Det finns kaffe till självkostnadspris och internet tillgängligt. Prata med någon ledare om du är intresserad!

Permalänk till denna artikel: https://www.kyrkanibyn.se/vad-gor-vi/scout/

Familjescout

Familjescout vänder sig till barnfamiljer, Vi är ute i naturen, gör någon aktivitet, har en andakt och grillar korv. Vi träffas ungefär en söndagseftermiddag i månaden. Var och när vi träffas meddelas via messengergrupp. Kontaktperson för familjescout är Anna Fager, 070-925 07 99.

Spårarscout

Spårarscout heter scoutgruppen för dig som går i klass 1 och 2. Spårarscout träffas i Equmeniakyrkan Fagerås på tisdagar kl 18.15 -19.30. Kontakt Kontakta Malin Ekberg om du vill veta mer om spårarscout på telefon 0703-145776.

Upptäckarscout

Upptäckarscout heter scoutgruppen för dig som går i klass 3 och uppåt. Upptäckarscout träffas i Equmeniakyrkan Fagerås eller uppe på Blankeberg på tisdagar kl 18.15 -19.45. Kontakt Kontakta Anders Ekberg om du vill veta mer om upptäckarscout på telefon 0702-71 20 86

Läger och hajker

En av höjdpunkterna för en scout är att åka på läger eller att ge sig ut på en hajk. Att sova i tält, vindskydd eller kanske under bar himmel är en härlig och spännande upplevelse. Utrustningslista När du ska åka på läger kan det här vara bra att ha med sig Kläder Scoutskjorta/halsduk T-shirt Oömma …