Equmeniakyrkan

För två år sedan bildade Svenska missionskyrkan, Svenska baptistsamfundet och Metodistkyrkan i Sverige ett gemensamt samfund som man gav arbetsnamnet Gemensam Framtid. Efter mycket funderande och diskuterande var det under kyrkokonferensen, som hölls i Karlstad under Kristi Himmelsfärdshelgen, dags att bestämma vad kyrkan ska heta.

Debatten var livlig med många förslag i olika riktningar. Slutligen stod det klart att kyrkan ville visa att ungdomarna är framtiden genom att kyrkan tog ungdomsorganisationen equmenias namn men med ändelsen kyrka. Detta innebär att det gemensamma samfundets nya namn är Equmeniakyrkan.

Ordet Equmenia är ett konstruerat ord som naturligtvis associerar till ekumenik, som betyder gemenskap mellan kyrkor. Men att ordet är konstruerat ger oss också möjligheten att själva fylla det med det innehåll vi vill.

Att samfundet nu har ett namn betyder inte automatiskt att de lokala församlingarna skall byta namn. Detta blir en senare fråga som vi här i Frykerud måste fundera på, men just nu är vi i Frykeruds missionsförsamling glada över att vara en del av den nationella kyrkan som heter Equmeniakyrkan.

Permalänk till denna artikel: https://www.kyrkanibyn.se/uncategorized/nu-ar-vi-en-del-av-equmeniakyrkan/